Herr Stig

I en liten affär med mycket porslin och glas letade jag som vanligt efter dagens fynd. Jag hittade inget och var på väg att gå ut. Då helt plötsligt såg jag i ögonvrån ett mönster som jag ständigt är på jakt efter och smyckar mitt favoritporslin. Det var ju självklart Berså-mönstret, fast inte på porslin utan på en bok! Det är en bok som gavs ut i samband med utställningen om Stig Lindberg på Nationalmuseumet 2006-07. Boken säljs tyvärr inte längre så den kostade en liten slant. Men det var den värd för han är lite av vår husgud.
Hade Stig Lindberg funnits idag så skulle han vara rätt hipp med sina glasögon, fluga och pipa.
Här är bara några av de serviser som han har gjort. Så fina allihopa!
Han har designat allt möjligt, som till exempel en radio och tv-apparater.
Och hans mest sålda och berömda porslin; berså. Berså och Prunus är mina absoluta favoriter. Han är bra den där Herr Stig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Herr Stig

  1. elly skriver:

    varenda mönster är ju ungefär skitfint! tyckte servisen i mitten högst upp såg himla fin ut. och i mitten till höger. osv…

  2. Emmie skriver:

    åh, så kul! Hihi, jag tyckte att bilden på herr Stig påminner mig om Bill Murray i någon film, eller bara rent allmänt.:)

  3. Amanda skriver:

    Vilket oerhört fint fynd!

  4. Hundratretton skriver:

    Åh! Den där boken vill jag också ha!!! Helt fantastiska Stig!

  5. niclas skriver:

    jag undrar vad som är bäst: hans berså-design eller hans ”knäppa farbrorn”-utseende

  6. elin skriver:

    jag gillar stig lindberg mest för illustrationerna i Krakel spektakel köper en klubba. Det blir nog inte mycket finare än så, tänker jag.
    Annars är jag en rörstrandstjej (:

  7. Frida skriver:

    Ja visst är väl Berså för tjusig. Har en hel del efter farmor. Jag är ute efter en Prunuskopp till min udda-kaffekopps-samling :). Får nog ta tag i det och försöka införskaffa mig en! Trivslig blogg det här!

Kommentera

