Fredagsklänningen

Igår hittade jag en fantastisk klänning som man bara drömmer om. Den är som ett konstverk med tanke på handarbetet; varenda pärla och paljett är handsydd på tyget! Jag kan tänka mig att det är en rik dam som har struttat runt i denna på fina tillställningar, smuttat på några glas rödvin, blivit salongsberusad men vägrat sitta ner på en stol eftersom då skulle paljetterna på klänningen bli förstörda. För detta är verkligen ingen sitt-klänning, det är en klänning man minglar i och det är så mycket själ i den! Jag hittade den i den nyöppnade vintagebutiken Klädskåpet som finns på innergården bakom Gerdas te och kaffehandel. Det finns ingen gladare än jag att intresset för vintage kommer mer i Kalmar!
Det här inlägget postades i VINTAGE. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Fredagsklänningen

  1. maria skriver:

    jag tänker på ingrid bergman i casablanca. damen var olyckligt gift och rymde med sin älskade, klänningen blev kvar. den var ju så otymplig att resa i. hennes åldrande make orkade inte ha kvar hennes saker i den våning som varit deras, utan magasinerade dem i ett förråd, och inte innan nu har klänningen återtagit sin plats i tillvaron igen. himla fint.

  2. Sjukt snygg! Älskar den där typen av klänningar, man vill bara sitta och klappa dem och ”ooo”:a och ”aaa”:a. Din hade dessutom sjukt häftig mönster, de flesta jag sett i liknande tekniker har varit enfärgade.

    • Madeleine skriver:

      Ja den känns väldigt ovanlig, den kommer tydligen från USA och den är så underbar att röra och titta på. Inte så praktisk att ha på sig men mer som ett konstverk på väggen.

  3. Malin skriver:

    Så otroligt otroligt fin! Åh vad vacker!

  4. sofia skriver:

    Så himla fin!

    Haha, jag kan inte låta bli att skratta. Jag hade en klänning med påsydda pärlor på mig på nyår. Men jag är inte så försiktig, jag satt, dansade, minglade, lekte o mycket mer i den klänningen, så var o varannan pärla dinglade löst vid tolvslaget. Hoppas du är mer försiktig!!

  5. Maria skriver:

    nämen åh vilket tjusigt konstverk den klänningen var! har du kommit på något bra tillfälle att ha den på?

  6. johanna skriver:

    Åh gud, jag måste styra kosan dit fort som tusan, jag letar efter den perfekta puffiga lilla femtiotalsklänningen till min examensfest.

  7. L. skriver:

    sv: Ja precis så är det! (och vilken galet fantastisk klänning!)

  8. chi skriver:

    å, verkligen ett hantverk. Sånt görs bara inte längre!

  9. kajsa skriver:

    åh sån vacker klänning!

  10. Anna skriver:

    Vilket fantastiskt fynd! Jag blir verkligen avundsjuk. För ett par år sedan fick jag låna en liknande, fast lite enklare 20-talsklänning av vår granne. Jag hade den på en fest och var verkligen försiktig men dagen efter upptäckte jag ändå att den gått sönder lite här och var. Så vackert men ack så skört med paljettklänningar.

    Grattis till fyndet! tror jag måste ta mig till Kalmar och leta vintage en dag;-)

    • Madeleine skriver:

      ja de är så sköra! men jag har den mest som ett konstverk för den är så vacker att titta på och röra. ja då får du höra av dig om du kommer till kalmar så ska jag ge dig tips!

  11. Maja skriver:

    Jag hittade till klädskåpet idag, oj så glad jag blev! Dom hade öppnat ett fantastiskt cafe där vi fick en smaskig macka och en underbar raw kaka. Jag köpte även lite kläder där gjorde av hampa! De sa också att de skulle ha spelningar i sommar, verkligen ett mysigt ställe!

Kommentera

