Tre fina boktips

Nu ska jag tipsa om tre böcker som alla tar upp det fina i äldre ting.
Vintage
Vintage är en bok av Marie Birde som delar samma uppfattning som mig; Vintage är magiska plagg med egen personlighet! Om du känner igen hennes namn kan det vara för att hon är en av grundarna till den fantastiska tidningen Darling. Nu har hon skrivit en stilguide för alla som älskar äldre kläder och tar upp designers och kännetecken från 10-talet till 80-talet. Tips, råd och samlarpoträtt blandas hejvilt med underbara vintagefynd. Boken är ett måste om man vill lära sig mer om människorna bakom de kända klädmärkena.
Svenska Formgivare
Även om Svenska Formgivare inte handlar om kläder så rekommenderar jag verkligen denna boken. Den tar upp historien om 1900-talets mest framgångsrika formgivare och i tio fristående kapitel får man lära sig mer om t ex Svenska Slöjdföreningen, Carl Malmsten, Hertha Bengtson, Stig Lindberg, Ikea och många fler. En bra och underhållande faktabok!
Old Touch
Slutligen måste jag tipsa om boken Old Touch som handlar om butiken med samma namn. Old Touch ligger på Upplandsgatan 43 i Stockholm och är många fyndares favoritbutik med all rätt! Den lilla butiken är som en skattkammare och det känns igen i bokens innehåll. Fina foton samsas med illustrationer, texter och intervjuer med stamkunder. Ett stenkast från butiken ligger reklambyrån Le Bureau som är min gamla praktikplats och även grundarna bakom boken. När jag hade lunchrast på byrån så brukade jag ofta gå till Old Touch för att titta på alla vackra klänningar och spetsar och blev mätt i hjärtat av allt ögongodis.
Det här inlägget postades i Böcker och tidningar. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Tre fina boktips

  1. Angeliqa skriver:

    Jag skall nog minsann ta och skaffa alla tre. Tack för tipsen!

  2. T skriver:

    Takk for fine tips!

  3. Sirius skriver:

    Vilka bra tips! Speciellt den första, den ska jag nog skaffa..och definitivt läsa den andra. Tackar för dom tipsen :)

  4. Malin skriver:

    Svar: Absolut!

  5. jos skriver:

    finfina böcker

  6. elno skriver:

    sv: tack så himla mycket! :)

  7. Angeliqa skriver:

    sv; Lansett av Gefle

  8. Lisa skriver:

    trevligt med boktips!

  9. Amanda skriver:

    Jättefina boktips! Har läst den andra och tredje boken och är sugen på den första också!

  10. karla skriver:

    jag har också den boken Vintage. Har inte börjat läsa den än, blir mys-glad av bara tanken på att jag har den i min bokhylla. :)

  11. Emma skriver:

    Vad söt du är som tipsar om Old Touch-boken, blir så glad. Om någon vill köpa den får ni specialpris om ni mailar emma@lebureau.se!

Kommentera

