Långhelg

Scones måste vara det godaste brödet till frukosten eller varför inte till afternoon tea? Bäst är när brödet är nygräddat tillsammans med en klick smör som smälter! Det brukar vi äta när det är långhelg och man kan sitta länge och gotta sig med mycket ost och engelsk marmelad. Det finns en hel del recept på scones men jag tycker att de med filmjölk i är allra saftigast. Här får ni receptet som vi alltid använder oss av!
9 dl vetemjöl
1 1/2 msk bakpulver
1 tsk socker
1 tsk salt
100 g smör eller margarin
4 dl filmjölk

Blanda mjölet med bakpulver, socker, salt och matfettet, skuret i mindre bitar, i en matberedare eller i en bunke till en smulig deg. Tillsätt filmjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Dela degen i 4 bitar. Tryck ut varje degbit på 2 bakpappersklädda plåtar till runda kakor ca 18 cm i diameter. Skär ett djupt kryss i varje bröd. Grädda mitt i ugnen i 250°; ca 12 min. Låt sconsen svalna på galler innan det bryts i bitar och serveras.
Det här inlägget postades i Bakverk och sött, Frukost. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Långhelg

  1. sara skriver:

    vilket underbart sätt att börja Aprilmånad på!

  2. Angeliqa skriver:

    Scones är ett av mina favoritbröd. Så underbart enkelt och gott.

  3. Sara skriver:

    Så härligt engelskt med scones

  4. agnes skriver:

    alltså gulle dig!

  5. Karin skriver:

    det är riktig lyx!

  6. johanna skriver:

    Åh vad trist den är för stor. men vad ska man göra? Jag håller med dig helt om sconesen. Det är supergott att hälla i vaniljsocker i degen med, det smakar lite som marie kex. Lite busigt att äta kaka till frukost ;)

  7. Maria skriver:

    Scones är himla gott :) jag gillar att byta ut hälften av vetemjölet till gramhamsmjöl.

  8. tinajo skriver:

    Jag hade glömt bort hur mycket jag tycker om scones – tack för att du påminde mig! :-)

  9. Lisa skriver:

    så gott åh

Kommentera

