Jag hjärta kronärtskocka

Kronärtskocka i mitt hjärta. Godare sommarmat får man leta efter! Med smör och några klyftor citron så blir det ännu gottigare. Det är också den vackraste grönsaken som finns enligt mig och det är ju inte helt dumt. Jag brukar koka dem ca 30 minuter (beroende på storlek) i saltat vatten och sedan är det klart! Äts som en blomma med det godaste i mitten.
Det här inlägget postades i Mat och dryck. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Jag hjärta kronärtskocka

  1. Rebecca skriver:

    jag måste våga mig på det här alltså, det ser så skumt ut att äta dem men de verkar ju vara hur bra som helst!

  2. Emmie skriver:

    jag bara måste testa det någon gång! har aldrig ätit det, men är så sugen på att testa, men är nog lite skraj för dem…

    • Madeleine skriver:

      inget att vara skraj för! man kokar den, sen drar man ner varje blad så det blir som en blomma. sedan tar man avrje blad och doppar i lite smör och citronsaft på och äter bara köttet som är längst ner på bladet. fortsätter så till man bara har botten kvar. då tar man bort håret och äter upp den. gott!

  3. åh, jag har aldrig ätit en hel sådär. tror jag måste göra det, kanske imorgon!

  4. Maria skriver:

    Det har jag aldrig ätit :) hur äter man den egentligen?

    • Madeleine skriver:

      man gnager längst ner och äter upp det goda på bladen tills man kommer längst ner. då tar du bor håret från bottnen och äter upp den med smör. mm.

  5. Sara skriver:

    Galet gott! Med smör såklart.

  6. malin/lokalresan skriver:

    Har ätit det en enda gång, men hjälp vad gott det var. Synd att det tyvärr faktiskt inte är så himla mycket att äta pårom.

  7. gittilou skriver:

    jag är grymt nyfiken på att äta kronärtskocka! min kompis som är vegan brukar äta det istället för kräftor på kräftkalas, och det låter så gott.

Kommentera

