Hej rabarber!

När jag hälsar på mina föräldrar på landet och det är säsong för rabarber så brukar jag alltid få med mig en knippe. Att göra smulpaj är kanske det lättaste man kan göra och är godast med vaniljsås och en kula glass. Här kommer receptet som jag fått av min mamma och blir alltid supergod! Ett välbeprövat säkert kort alltså.

Smulpaj med havregrynströssel

5-6 rabarberstjälkar                                                                                                                                                   2 msk potatismjöl
200 gram smör
1,5 dl socker
2,5 dl havregryn
2,5 dl mjöl
Ta bort det yttersta lagret på rabarbern med hjälp av en kniv. Skär dem i bitar. Blanda 2 matskedar potatismjöl och 1 deciliter socker. Blanda det tillsammans med rabarbern och häll i en pajform. Detta gör att rabarbern inte blir sur och binder ihop sig bra. Smält smöret och låt svalna. Blanda smöret med havregynen och mjölet och en halv deciliter socker. Nyp ihop smulpajsströsslet. Lägg över smulströsslet så det täcker rabarbern. In med pajen i ugnen på 200 grader i 30 minuter. Kolla efter 20 minuter om pajen börjar bli brun, lägg isåfall på smörpapper sista stunden.
Och vill du göra vaniljsås utan massa konstiga tillsatser så vispar du grädde lätt och har i vaniljsocker med äkta vanilj. Mums!
Det här inlägget postades i Bakverk och sött. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Hej rabarber!

  1. Karin skriver:

    Men åh rabarber är så himla gott! Det receptet ska jag pröva! Kram

  2. Magasinprojektet skriver:

    mums vad jag blev sugen på paj, fast jag får erkänna att jag tycker mer om blåbär än rabarber…
    /maria

  3. lisa skriver:

    åh så gott, rabarber är så himla gott!

    sv: jaa, fast är inte så förtjust i champagne, men bubbelvin kanske :)

  4. Lovis skriver:

    Rabarber är världens bästa! I mormors trädgård finns det blad som är stora dom paraplyer :)

  5. mintekopp skriver:

    Å rabarber som är så gott. Har en hel hög som ligger i kylen och väntar, kanske ska ta och prova ditt recept.

  6. Hanna skriver:

    Paj är så gott, men vaniljsås/vaniljvisp måste ändå vara ungefär tusen gånger godare!!

  7. Nadja skriver:

    Åh herre vilken mysig blogg, hit kommer jag igen!

  8. Sanna skriver:

    Mmm ser supersmarrigt ut! Skall testa den här varianten nästa gång jag gör paj! =)

    SV: Kul att du gillade mitt kakfat! =)

    Ha en fortsatt fin helg! <3
    Kraaaaaam
    Sanna

  9. Jessica skriver:

    Amen du, vad gott med smulpaj. Vi hade rabarber i trädgården förut, men nu bor vi i lägenhet :( Saknar det som sjutton!

    Och tack så hemskt mycket för kommentaren, det värmer verkligen! :)

  10. så jäkla gott :)

  11. raquel skriver:

    måste ..ha ..PAJ!!!

  12. Lisa skriver:

    sv; tack!! det här blir man ju också lite småhungrig av.. fast mest sötsugen :)

  13. Gila skriver:

    Ja men nu blev jag ju sugen….får drömma om paj i natt…

  14. Kajsa skriver:

    åh, så himla gott, nu blev jag ju supersugen!

  15. Angelica vecka34 skriver:

    Vad gott, måste spara detta och prova när jag hittat några fina rabarber ! :D

Kommentera

