Fläderblomssaft och pannkakelunch

Mammas pannkakor och hemgjorda flädersaft slår nog det mesta. Hemma hos mamma är det viktigt att allt är gjort från grunden och jag tycker om det tänket. Jag vill också kunna odla mina egna grönsaker, frukter och bär för att sedan äta ekologiskt och kunna sylta och safta.
Fläderblomssaft är förresten superenkelt att göra själv bara man har en bra buske och lite citroner.

Fläderblomssaft som ger 2 1/2 liter saft

30 fläderblomsklasar, 3 citroner, 1,5 liter vatten, 1,5 kg strösocker och 50 g citronsyra.
Lägg blomklasarna i en rostfri hink eller kastrull som rymmer minst 5 liter. Borsta citronerna i varmt vatten och skiva dem tunt. Lägg ner skivorna tillsammans med fläderblommorna. Koka upp vattnet och rör ner socker och citronsyran. Häll den heta vätskan över fläderblommor och citronskivor. Täck med lock och låt stå i 3 dagar. Sedan kan du sila saften och hälla upp i rena flaskor. Förvara saften i kylskåpet. Går fantastiskt bra att frysa. Ljuvligt gott!
Det här inlägget postades i Husmor ger tips, Mat och dryck. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Fläderblomssaft och pannkakelunch

  1. felicia skriver:

    ja den är bäst <3 det är nog faktiskt den enda tidningen jag köper om jag ska vara ärlig…

  2. Villa Viola skriver:

    Jag gjorde flädersaft igår. Receptet skiljer sig lite från ditt men smaken är nog lika himmelsk. Det är en av de bästa sakerna med sommaren, att man kan göra sin egen saft. Hej hej!

  3. tina skriver:

    Fina frestande foton! Man kan för övrigt ha fläderblommor i pannkakssmeten, det är förtrollande gott!

  4. karla skriver:

    mmm fläder… mamma har precis gjort egen flädersaft!

    Sv: jaa visst är den bäst B&J :)

  5. Rebecca skriver:

    åh vad goda de pannkakorna såg ut!

  6. Sara skriver:

    Fläderblomssaft måste jag dricka igen! Har för mig att jag gillar det mycket, saft på en dammig sommar är en härlig sak.

    Och jo, du har tolkat det rätt, kanske vågar jag berätta mer när jag klarar det. Jag blev alla fall så glad över din kommentar, så empatiskt gulligt av dig <3

  7. Linnéa skriver:

    åh, vad gott det låter med fläderblomssaft!

  8. Emelie skriver:

    Flädersaft är hur gott som helst! Dock har jag aldrig druckit en hemmagjord.

  9. Maria skriver:

    Ahh :) jag måste ha börjat läsa din blogg några månader efter du fått din lilla skatt då :).
    Får jag fråga hur gammal du är? Man lär sig en del om människorna vars bloggar man läser men inte så ofta de mest vardagliga grejerna utan annat :)

  10. Malin skriver:

    Åh, gudars vad gott!

  11. melwa skriver:

    åh, mums! så himla fint inlägg.

  12. raquel skriver:

    åh , det ska jag prova!! tack för tipset

  13. mintekopp skriver:

    Flädersaft är verkligen urgott och vilken skön mamma du har som gör allt från grunden, det är grejer det :-)

  14. Fifi skriver:

    Underbart! Min mor har lovat mig hemmagjord flädersaft nästa gång jag kommer dit, som jag längtar!

    Jag tycker att Elly växer och utvecklas så fort att det känns som om hon nästan kommer att vara skolmogen när hon är ett år :)

  15. Emilia skriver:

    Hej!

    Tack, din blogg är också otroligt fin! Lustigt nog så var Kerstin här i helgen och visad mig din blogg. Hon tänkte att jag skulle tycka om den, och mycket riktigt,
    la till dig i mitt bloglovin feed. Peppande!

    Kram kram

Kommentera

