Japansk berså

Häromdagen hittade jag två fina assietter som påminner väldigt mycket om Berså och kostade nästan gratis: fem kronor stycket! Tallrikarna är gjorda i Japan men vet inte så mycket mer. Vet ni? Jag hittade också små plastäpplen som jag tänker använda till en juldekoration. Annars tycker jag att de liknar marsipankörsbär eller små sockeräpplen som man håller i handen. Mer kitsch till julen!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Japansk berså

  1. Jonas skriver:

    Det är helt enkelt fake-Berså för Asiatiska marknaden.
    Har hört om dem tidigare…

  2. Vera skriver:

    Jag älskar berså men jag undrar om denna stilen på bladen är inte ett snäpp vassare?

  3. Amanda skriver:

    Åh så fint! Älskar färgerna tillsammans! Vet tyvärr ingenting, men de liknar berså!

  4. Rebecca skriver:

    Det enda jag vet är att kopparna som hör till ser ut på det här viset http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?17937-Kopia-eller-inspirerad-av-Bers%E5 Jag har två sådana! Men jag vet tyvärr inte vart de kommer ifrån. Har dina assietter någon stämpel? Står det att de är från Japan under?

    • Madeleine skriver:

      ja se där! det finns en stämpel under och där står det ”japan”. men kopparna har ju exakt samma mönster som de på bilden med de små svarta prickarna och allt. det är ju något roligt påhitt!

  5. Maria skriver:

    Så lustigt att det finns en japansk variant. Undrar om de kom efter originalBerså?

    • Madeleine skriver:

      det måste de ju nästan göra! japanerna kan tydligen betala hutlöst mycket för äkta berså så det är möjligt att de har gjort en billigare variant.

  6. Frida skriver:

    Nu när det är Bersåsnack så tänkte jag bara visa vart man kan beställa sig ett par Berså-vantar…

    http://thereseskoug.blogspot.com/2011/10/tumvantar.html

    • Madeleine skriver:

      åh frida! vantarna är alldeles ljuvliga! ska du beställa?

      tallrikarna hittade jag förresten på miljöstationen :)

      • Frida skriver:

        Jag har redan investerat i ett par :). Sen tänkte jag att jag måste ju tipsa dig om dessa vantar. Så du har varit o fyndat på Miljöstationen. Jag var där igår men det blev inga inköp. Ha en trevlig helg!

  7. Lycke skriver:

    vad underbart vackert!!! Jag vet ingenting egentilgen om märken ochsådant så
    jag tycker du bara är glad och tar emot för de var så underbart fina!!! äpplena också, du kan ver-
    kligen det där med att ordna fotografier fint måste jag säga. och miljoner tack för alla fina ord..

    finakramar en fredag, Lycke

  8. Fröken Fynd skriver:

    Den andra bilden ser nästan ut som en tavla! :)
    Jag har öppnat min webshop nu förresten. Du som bor så nära kan ju slippa frakten oxo ;)
    http://butik.frokenfynd.se

  9. Helen skriver:

    Since researching for a short time to get a great content articles pertaining to this point . Checking out in Google I finally picked up this blog. After reading these details I’m just glad to enunciate that I’ve got a really good impression I discovered whatever I wanted. I most certainly will ensure to don’t forget this web site and take a visit consistently.

  10. S.M skriver:

    Bersåerna satt ju som en smäck på tallriken!!Jättefint.

  11. Camilla skriver:

    Hejsan! Jag bor i Tokyo och är ganska säker på att tallrikarna och tillhörande koppar har tillverkats för de så kallade 100-yensshopparna som finns överallt i landet. I sådana butiker kostar allt 100 yen styck (just nu ca 8 kr) och utbudet av bl.a. koppar, glas och tallrikar och fat är ofta stort. Så plagiat för massproduktion helt enkelt. Men lika söta för det ;-)

    • Madeleine skriver:

      tack för himla bra svar! jag har förstått att berså är rätt stort i japan så det är ju inte konstigt att de har gjort kopior av berså. men jag tycker också att den är söt!

Kommentera

