Favoritbakelsen

När min mamma flyttade till Sverige så gick hon en husmorsskola. Där fick man lära sig att laga mat och göra 80 tals-efterrätter. Då snappade hon upp ett recept på en fantastiskt god bakelse som kallas för schlabang. En annorlunda rulltårta med choklad, grädde, marsipan och banan som blir som en bakelse. Jag önskar mig alltid schlabang när jag fyller år för det är det bästa jag vet! Här kommer receptet.

Schlabang!

Kakan: 3 ägg, 1 1/2 dl strösocker, 3/4 dl potatismjöl, 2 msk kakao, 1 tsk bakpulver. Smörj en form eller långpanna (30×40 cm). Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör sedan i äggsmeten. Bred ut smeten i järnet i formen. Grädda genast i ugnen 250 grader i omkring 5 minuter. Stjälp upp kakan på sockrat papper eller fuktad duk. Låt kakan svalna.
Smörkräm: 100 g smör, 1-1 1/2 dl florsocker. Rör smöret med florsockret smidigt. Bred fyllningen över den kalla kakan.
Mandelmassa: 200-250 g färdig mandelmassa + koncentrerad hushållsfärg (ex, grön, ekströms). Omskakas innan du rör in i mandelmassan. Rulla ut massan till ett brett tunt lager som ska läggas på rulltårte-kakan.
Vispa 3 dl grädde och bred över hela tårtan. Skala två bananer och lägg på. Rulla ihop från långsidan så det blir en rulltårta, dela den i önskade bitar. Mums!
Det här inlägget postades i Bakverk och sött. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Favoritbakelsen

  1. Amanda skriver:

    Åh vilken rolig bakelse! Om jag inte redan höll på en efterätt till ikväll skulle jag nog göra en sån där!

  2. Prettygreentea skriver:

    This is pretty cake, thanks for sharing…I would love to make it one day !

  3. LisaMarie skriver:

    Hihi, vilken konstig sak! Roligt med nånting annorlunda :)

  4. De här är verkligen en höjdare! Madde, du vet att jag bad om receptet för flera år sedan och den har varit återkommande på kalas, dop m.m. Supergod!

  5. Yasmina skriver:

    Vilken häftig bakelse! Verkligen något annorlunda!

  6. Madeleine skriver:

    amanda: ja men testa att göra den någon gång, den är ljuvligt god!
    prettygreentea: you wont be disappointed!
    lisamarie: den se rju väldigt rolig och konstig ut, men roligare än en vanlig rulltårta!
    cecilia: ja jag kommer ihåg när jag bjöd på den första gången till dig och du var helt lyrisk! kul att du gillar den.
    emma: det är den!
    yasmina: har man grädde och ett körsbär på så blir den ännu mer som en bakelse. mums!

  7. Lisen skriver:

    Åh det där såg ju fantastiskt gott ut!

  8. Anna skriver:

    Haha verkligen ett ”Vad ska vi döpa den här kakan till då?”-namn! Måste prövas, tack!

  9. Ia skriver:

    Later supergott!

    Maste bara fraga, du sager ”nar min mamma flyttade till Sverige..”, vart kom hon fran? Ar bara nyfiken, har sjalv foraldrar fran olika lander ;)

  10. Ping: Påskbakelser |

Kommentera

