Hemma hos: Underbara Clara

Det finns nog ingen som inspirerar så mycket som Clara. Förutom bloggen så skriver hon i tidningar, är med i tv och radio-program, illustrerar, inreder som är gudinna, är mamma, bakar och fixar och donar. Allt hon rör vid blir till guld! Tillsammans med sin make, deras son Bertil och hunden Melker bor de i deras drömhus i norra Sverige. Hennes förkärlek till 50-talet återfinns i kläderna, i möblerna och i stilen. Huset har renoverats precis så som de vill ha det; pastelligt, drömskt och alldeles underbart. Varenda liten vrå är vacker. Jag har ställt några frågor till Clara och hon har öppnat dörren till deras fina hus. Låt oss titta in!

Vad/vem du inspireras av när du inreder? 
Gamla Astrid Lindgrenfilmer såsom Lotta på Bråkmakargatan och Barnen i Bullerbyn. När vi renoverade köket satt jag med en VHS och gjorde anteckningar av hur det såg ut i Lottas kök. Genuint och inte någon pastisch på hur vi tror att det såg ut på 20-50 talet. Man får skicka ett stort tack till de utmärkta rekvisitörerna.

Kan du tipsa om din bästa inredningsbutik och inredningsblogg/shop?
Jag gillar Russinet och Lilla tussilago och Mokkasin, tre bra webshops med fina barngrejer. Och så Broarne. Men det mesta jag har är ändå begagnat.

Din favoritpryl i hemmet?
Min blommiga byrå som har hundra år på nacken. Första gången jag såg den tyckt jag att den var väldigt smaklös men nu älskar jag den. Kommer från en man till min släkting.
Ni har ju renoverat ert drömhem. Berätta gärna mer om det! 
Renoveringstips? Tog det lång tid? Är det färdigt?
Beräkna noga vad det kommer kosta/hur långt tid det kommer ta. Dubbla de siffrorna och lägg sedan på 20 procent. Då börjar man närma sig en realistisk plan. Vi är absolut inte färdiga med vår husrenovering. Vi ska bygga ladugård, punschveranda, bygga ett nytt badrum, måla om fasaden, bygg en ny farstubro. Listan tar aldrig slut. Men det är ju så roligt också! Annars skulle vi aldrig hålla på så här. Närmast inplanerat är att måla vardagsrumsgolvet och bygga hönshus. Längtar efter egna höns!
Och till sist: Vad önskar du dig allra mest just nu?
Mer tid med min man. Nu är det så himla mycket på gång i våra liv. Jag önskar att det ska lugna ner sig så att vi får mer tid för varandra och att pula på här hemma!
Det här inlägget postades i Hemma hos. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Hemma hos: Underbara Clara

  1. sofia skriver:

    vad fint med dessa små repotage! och schysst med så många clara-bilder samlade på ett och samma ställe!

  2. Jessica skriver:

    Hon har det nog finast i hela världen!

  3. S.L. Gabriel skriver:

    Finfint. Längtar efter den dagen jag har eget hus och får inreda hur jag vill.

  4. Sicket fint reportage! Härliga bilder och intressanta frågor. Jag blir sugen på färg!

  5. Sara skriver:

    Gula tapeten är fantastisk

  6. klara skriver:

    hon är ju för fin den där clara!

  7. hejregina skriver:

    Den första bilden på Clara och Bertil är min absoluta favorit på dom. Så mycket fart!

  8. linneafagertun skriver:

    Helt underbart hem de har!

  9. Lisa skriver:

    åh hon bor så fint!

  10. Anneli skriver:

    guuuud så fint!

  11. Ping: Jag behöver er hjälp! |

Kommentera

