ABC

Det finns en barnbok i bokhyllan som är fin så att det förslår. Eller det finns egentligen hur många böcker som helst som är speciella men ABC-boken av Lennart Hellsing och Poul Ströyer är en av de bästa. Man kan nog inte lära sig alfabetet på ett bättre sätt än tillsammans med Krakel spektakel och Kusin Vitamin. Eftersom jag själv lärde mig alla bokstäver med Tussilago Solskensnäsa och Bagare Bengtsson så får jag en nostalgisk flashback när jag tittar på bilderna. Älskar den känslan! Har ni någon favoritbarnbok?
Translation: I love this ABC-book written by Lennart Hellsing. Do you have a favourite children’s book?
Det här inlägget postades i Böcker och tidningar. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till ABC

  1. Karoline skriver:

    Åh JA, den är så himla fin!
    När jag var liten ville jag att mamma skulle läsa samma bok varje kväll i flera månader i stötetn. Min bästa var Gallivanterna, det var min mammas sämsta för det var så svåra ord i den som knappt gick att uttala. haha.
    Så här ser den ut; http://numberoneblind.blogg.se/images/2009/gallavanterna_40301010.jpg

  2. Sara skriver:

    Jag har alldeles nyligen läst en underbar engelsk barnbok, om Milly-Molly-Mandy och hennes vänner. Böckerna om Milly-Molly-Mandy är kapitelböcker från 1940-talet med rara illustrationer. Alltså, det var en fröjd att läsa denna bok. I början av boken finns en karta av den lilla engelska byn och dagarna ägnas åt saftkalas, utflykter med picnic i naturen, busigheter och sådant trevligt. Boken har en hög trivselfaktor samtidigt som det aldrig blir sådär undervisande och moraliserande som det kan bli i vissa gamla barnböcker. Det finns ju en hel del gamla barnböcker där bilderna är fina men texten lite trist, men Milly-Molly är ett underbart undantag från detta… Varning dock för att det finns en nygjord version av Milly-Mandy-Molly med nya, fula bilder. Det är 40-tals originalet som gäller! :)

  3. Lycke skriver:

    Ja den är så galet fin den där, har så länge tänkt skaffa den så det blir nog en dag – de växer ju så fort våra små :) Annars gillar jag Astrid Lindgrens ”Allra käraste syster” och annat med henne. Nu kommer min kära mor på besök så jag måste sluta, men kommer snart åter..

    kramar en onsdag, Lycke

  4. Martina skriver:

    ”Det börjar från början och slutar där bak…” Underbart!

  5. Lisen skriver:

    Det där var också min favorit när jag var liten. Så himla fantastisk! Jag borde leta upp den nu med detsamma och kolla lite!

  6. Karoline skriver:

    Svar: Jag ska vara med i ett inredningsprogram som kommer vara i GoKväll :)

  7. Anna skriver:

    Patriks snabbverkstad, Nils Karlsson Pyssling och Strit!

  8. Malin skriver:

    Jaa den är så fantastiskt fin! Också en av mina favvisar! Själv kan jag inte bestämma mig om det är Den Farliga Resan eller Vem Kan Trösta Knyttet som är den absolut bästa.

    Pssst! Det är Paul Ströyer o inte Stig som har illustrerat ABC. Det är så lätt att blanda ihop de två.

  9. Nathalie skriver:

    Åh! också en utav mina favoriter. Tvingade alltid min kära moder att läsa kattresan, eller jag tror den heter så iallafall!

  10. Anneli skriver:

    åååh mamma läste den för mig när jag var liten :)

  11. dani skriver:

    ABC är verkligen en favorit! Blev också glad varje gång pappa läste högt ur Emil i Lönneberga..han försökte låta arg när han läste delarna där Emils pappa Anton skäller ut Emil och skickar i väg honom till snickerboa. Å nu blir jag också nostalgisk..

  12. Lovis skriver:

    åh den minns jag så himla väl!

  13. tam skriver:

    Vem ska trösta Knyttet. Av Tove Jansson. <3

  14. Sara skriver:

    Leni är ett sockerthjärta av Emma Adbåge. Check it out!

  15. Men åh vilken flashback jag fick! Satt på YouTube och lyssnade på Krakel Spektakel och Blommig Falukorv och sjöng med, haha. Tack för tidsresan!

Kommentera

