Berså

Berså är helt klart mitt favoritmönster på porslin. De gröna bladen mot det vita är fantastiskt, genialiskt och uppfriskande. Vi har en hel servis hemma men det finns alltid någon del som saknas och som jag vill ha. Mönstret påminner mig om sommar och saftkalas i bersån vid det rödmålade torpet. Men visste ni att det inte är Stig Lindberg som gjort det klassiska berså-mönstret? Tydligen var det en praktikant i ateljén som målade olika blad och sedan fick Stig Lindberg välja de bladen som han tyckte var finast. Inte så pjåkigt för en praktikant!
Translation: Berså is my favourite porcelain! It reminds me of summer and parties with lemonade.
Det här inlägget postades i Fina saker. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Berså

  1. Fröken Kumlin skriver:

    Hej Madeleine!

    Kikar in eftersom du gått med i gruppen på fb. Och kul att hitta en till med samma intresse, även om jag inte bloggar jättemycket om äldre prylar så är det ett av mina största intressen och det ska bli mer sånt i bloggen!

    Blev väldigt nyfiken på väggklockan, älskar rosa och letar efter nått liknande.

    / Annika

  2. hejregina skriver:

    Fint och ja, han borde ju helt klart få lite mer cred..!

  3. kajsa skriver:

    så himla fint ju!

  4. Made by Ina skriver:

    Ååå den lilla tekoppen med tesilen, vart har du fått tag på den?

  5. agneta skriver:

    Älskar Din sköna blogg & lägger till den direkt på min favvolista!
    Agneta

  6. Jonna skriver:

    Så mkt fint du har. Berså är en given favorit även för mig.

  7. amanda skriver:

    Också en av mina favoriter. Är också mycket förtjust i prunus!

  8. Åh. Hej! Hittade också hit via Facebook-gruppen. Kommer redan stå på favoritlistan!

  9. Helena Schütz skriver:

    Hej, vilken fin blogg du har! Väldigt inspirerande, tack för att du delar;)
    x
    Helena The Jnr.

  10. where can we find Berså dinnerware?!
    you’re right: they remember summer parties with lemonade! <3

  11. whitemaskgirl skriver:

    Berså är himla fint, men jag gillar mönstret Adam med. Dock har jag ingenting hemma med de mönstren, istället är mina skåp fyllda med engelskt porslin då jag varit där så många gånger. De är väldigt starkt dekorerade, jämfört med de flesta svenska. :)

  12. cary skriver:

    Berså är verkligen fint. Och himla snyggt ordnat det är i din string-hylla!

  13. josephine skriver:

    så himla snyggt allting.

  14. Åh Madeleine! Nu är en sån där fin rosa klocka på väg hem till mig! Lycklig är jag för det. Tack för inspirationen!

  15. gullstinalarsson skriver:

    Klart vi ska fika! Hur mår kappan? Har den varit med på många strapatser??

    Kramis

  16. Jag älskar också Berså! Vart har du hittat planschen? Dör vad fin den är!!!

Kommentera

