Paris quatre: Macarons och Montmartre

Vår tredje dag i Paris började med frukost på sängen.
Med jordgubbar, kaffe, yoghurt, ägg, juice och smörgåsar.
Efteråt åkte vi till fantastiska Ladurée! Ni vet, det där konditoriet som har gjort bakelserna till Marie Anotionette-filmen!
Eftersom själva huvudbutiken höll på att renoveras så fanns det en pop up-shop utanför. Den var helt fullpackad med macarons och människor!
Ladurée ligger på Champs-Élysées.
Självklart köpte jag med mig några godsaker. Man kan bara inte motstå.
Bra souvenierer enligt min mening.
Efter vårt besök i macaronsbutiken styrde vi kosan mot Montmartre!
Jag hade fått ett bra tips från Lisa att besöka den magiska lampbutiken La case de cousin Paul.
Affären är fylld med lampbollar. Man kan helt enkelt komponera sin egna ljusslinga med de färger man gillar mest.
Lite som en godisbutik!
Vi valde att göra en lång ljusslinga med 50 (!) bollar i alla olika färger.
När vi hade valt ut alla bollar till vår ljusslinga så gick vi vidare och tittade i alla vintageaffärer som finns i Montmartre.
Trots mycket letande blev det inget fynd.
Men vad gör det när man har en påse fylld med macarons! Vi satte oss ner och smaskade i oss några. Här är en med rossmak.
C’est moi!
Precis som i filmen Amélie från Montmartre så finns det fina karuseller lite överallt.
Vi avslutade shoppingdagen på bästa sätt: frozen yoghurt med jordgubbar och mango.
Mums!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Paris quatre: Macarons och Montmartre

  1. turkosatankar skriver:

    Så himla underbart! :)

  2. maritadi skriver:

    Åh herremin! <3 For en fin lampebutikk. Hvor mye kostet lyslenken deres? Jeg var i Paris for få uker siden, skulle ønske jeg visste om den da.
    Marita

    • Madeleine skriver:

      det var inte så farligt dyrt. tror att vår långa slinga med 50 bollar kostade runt 45 euro. helt okej! du får gå dit nästa gång som du är i paris, men jag tror att de har en hemsida också där man kan beställa online!

  3. junehammeriversen skriver:

    Hæ, kunne du lage din egen lysslynge? Noe så fantastisk! :D Og namnam, yoghurtis <3

  4. Så fint, så fint!

  5. Emma skriver:

    Kära Madeleine! Har just kikat igenom alla fina inlägg som jag missat den senaste månaden. Kul att få se bilder från er resa och din vår. Funderar på att komma hem till torpet ett par dagar i början av Juni. Hoppas hoppas hoppas vi kan ses då. KRAM!

    • Madeleine skriver:

      åh jag vill se dig snart emma! fika och hänga, då kanske vi kan hälsa på hos er i torpet? var superlängesen som jag var där! kom!

  6. krupnikov skriver:

    Jag säger bara ett ord! Underbart! Kram

  7. Emmy skriver:

    Vilken fantastisk lampbutik! Avis.

  8. malinalfons skriver:

    Hej! Tänkte höra om det är okej att jag lånar dina foton från lampbutiken och använder dem på min blog? Ska tips min faster som bor i Frankrike om den butiken och be henne handla åt mig ;)
    Va det dyrt?
    H/ Malin

    • Madeleine skriver:

      hej malin! visst får du låna bilder från bloggen, bara skriv min blogg som källa! det var inte alls dyrt tycker jag, speciellt om man jämför hur dyrt det brukar vara i paris! mycket bra lampaffär :)

  9. Petra skriver:

    Hotellet såg himla mysigt ut.. vad heter det och var ligger det? Vore kul att kika på till nästa resa till paris :)

  10. whitemaskgirl skriver:

    Oh seriöst, vilken underbar lampbutik. Tänk att ha en sådan lampslinga i sovrummet. Jag såg själv förresten att Lagerhaus hade en liknande slinga, men man får inte välja färgerna själv tyvärr. Jag hittar bara fler och fler anledningar till att åka till Paris snart.

  11. Sara skriver:

    Du är så fin! Och den där yoghurtglassen ser himmelskt god ut.

  12. A Hint skriver:

    Such a good surprise to spot the exact door of the building I used to live in in your pictures, right by La Case de Cousin Paul! I miss my little vintage Montmartre now that I am in Dubai. So many good memories, thank you for the Souvenir.
    Bisous from the sandpit.

  13. Linda skriver:

    Den där lampslingan gillade jag skrapt! Lyser dom fint?

Kommentera

