Hemma hos: Louise Lemming

Louise Lemming har blivit mycket uppmärksammad för sin goda smak. SvD gjorde ett helt reportage om Herr och Fru Lemmings hem, hon kan hitta de mest magnifika vintageklänningarna och hennes framtoning är alltid lika tjusig, som hämtad ur en 50 tals-film. Hon inreder lägenheten i Midsommarkransen med fingertoppskänsla. På en framställd bricka kan det stå en flaska stark likör och karameller med papper på och på väggarna hittar vi konst och tavlor som hennes man har samlat på sig under åren.
Ibland hänger hon en bröllopsklänning i sovrummet bara för att det passar så bra och använder sig gärna av tapeter när det är dags att göra om något. En sann inspirationskälla! Jag passade på att ställa några frågor till Louise om inredning och torpet som paret nyligen investerat i. Duktiga Emma Sundh har tagit de flesta bilderna om inget annat anges. Hoppas ni gillar det lika mycket som jag. Trevlig helgläsning!

Vad är ditt drömyrke?
Drömmen skulle vara ett jobb där jag får kombinera mitt stora intresse för inredning med min talang för att skriva. Att kunna livnära sig på att skriva böcker om inredning och vintage skulle såklart vara en dröm som gick i uppfyllelse (dock föga troligt), men jag skulle gärna jobba som stylist och inredare också. Om jag vid sidan av det fick ägna mig åt skrivandet vill säga. Alldeles nyligen var jag med i ett avsnitt av tv-programmet ”Antikjakten” som kommer att sändas i TV8 i höst. Det gav mig lite mersmak att stå framför tv-kameran. En hemlig dröm jag har haft ända sedan tonåren är att bli psykolog. Men det får nog lov att stanna vid drömstadiet.

Ditt hem är som en sagovärld med klänningar, minnen och egengjorda saker! Vart har du fått den goda smaken ifrån?
Oj, den goda smaken! Nåväl, jag tror åtminstone intresset ligger i släkten. Min morfar var tydligen väldigt duktig på inredning och design och det färgade nog av sig på min mamma och hennes systrar som i sin tur har färgat av det på mig. Men om jag tänker tillbaka på min tid i det Laura Ashley-blommiga flickrummet, spenderade jag timtal med att bygga upp rum och scenerier till mina dockor, snarare än att leka med själva dockorna.
Jag hade en favoritbok som handlade om en docka som föll ur sitt dockhus och på något sätt hamnade utomhus. Där fick hon med hjälp av skräp bygga sig ett nytt hem. Ett non-stoprör blev en piedestal, en sardinburk blev en säng och en gammal grytlapp blev ett överkast. Det är lite så jag jobbar när jag inreder, försöker komma på nya användningsområden för saker som normalt sett har ett helt annat användningsområde. Ett kakfat blir ett ställe att lägga fina broscher på och en trasig spegelram blir en sänggavel. Fördelen är att kreativiteten får spruta fritt ur öronen och jag kommer på roliga grejer mest hela tiden att pyssla med. Nackdelen är att det är väldigt svårt att göra sig av med saker, eftersom de plötsligt kan komma att behöva tjäna ett nytt syfte någon annanstans i hemmet.

Vad betyder inredning för dig?
Inredning för mig betyder dels att trivas i miljön där jag befinner mig och att inspireras av den. Om det så är i mitt eget hem, någon annans hem eller i en fin butik spelar inte så stor roll. Jag kan tycka att många olika stilar är fina, på olika sätt, på olika platser. Jag skulle tycka att det var oerhört tråkigt om alla hade samma stil som jag. Och det viktigaste när det kommer till trivsel är nog att just våga blanda olika stilar. För när ett hem ser ut som att det är taget rakt av ur en produktkatalog för ett inredningsföretag, när allt är nytt och oanvänt, då blir det själlöst. För mig är inredning väldigt mycket att våga blotta vem jag är, precis som vi gör med våra kläder. Jag tror att många som ”inreder” sina hem faktiskt inte vågar erkänna vad de egentligen tycker om. De köper ett koncept och stannar vid det. Då blir det genast ängsligt och stelt och ingen trivs i en sån miljö, det kan jag garantera.
Foto: SvD
Vart hämtar du din inspiration? Har du någon förebild?
Det här är en svår fråga. Men självklart inspireras jag! Jag läser inredningsmagasin, surfar runt på inredningsbloggar då och då, går på mässor, spenderar mycket tid i inredningsbutiker, både fysiska och på nätet. Men jag kan inte säga att det är något speciellt ställe som inspirerar mig. Jag är utbildad konstvetare och jag tror att det var under min studietid som jag fastnade för art deco/art nouveau. William Morris mönsterskatt är en stor inspirationskälla.
Tapeter i största allmänhet är fantastiska inspirationskällor. Det behöver inte betyda att man ska tapetsera ett helt hus, det kan räcka med att hitta en tapet man tycker om och plocka upp färgerna i den och låta dem vara ett genomgående tema i inredningen. Det kanske slutar med att en liten tapetsnutt hamnar i en ram på väggen som sista pricken över i, medan väggarna är vita om man nu inte vill tapetsera. Men ett tips är att avvara några timmar och gå till en tapetbutik och bläddra i tapetböcker. Det är en sann fröjd för inredningsögat!

Ni har ju ganska nyligen köpt ett torp! Berätta gärna om det!
Åh torpet, det är en hel historia för sig. Det är tokigt pittoreskt, pyttelitet men med en tämligen stor trädgård med allsköns växter och fruktträd. Nu är vi i renoveringstagen och funderar på hur stort renoveringsprojekt vi ska låta det bli. Samtidigt är det hemskt nyttigt att lära sig om byggnadsvård och hur man tar hand om det som är gammalt, det kommer vi ha med oss hela livet. Den här sommaren har varit späckad av andra projekt, men jag ser fram emot att tillbringa mer tid i torpet nästa sommar. Då har vi förhoppningsvis också hunnit en bit på vägen i vår renovering. Vill ni veta mer och se bilder från Alfredslund, kommer det snart på min blogg vintageprylar.wordpress.com. Håll utkik!

Vart köper du allt fint? Kan du ge några tips på affärer eller loppis?
Mycket av det som köps in till lägenheten står faktiskt min man för. Framför allt tavlor. Men det allra mesta kommer hursomhelst från allehanda loppisar runt om i Sverige. Myrorna, Stadsmissionen, Erikshjälpen och Röda korset ska man alltid gå in och scanna av om man passerar en. Plötsligt står den där trearmade lampan eller amerikakofferten där. Det är generellt också billigare på såna ställen ute i landet i jämförelse med Stockholm (tyvärr). När vi är ute och far på vägarna brukar vi passa på att köra av från motorvägen och ta en landsväg för att garanterat åka förbi en loppis. Eller så hamnar man i ett litet samhälle man aldrig har hört talas om, där det passande nog ligger en Röda korset på gågatan i centrum. Ett bra sätt att få se mer av Sverige också, vilket är roligt.
Det går ibland att göra fynd på nätauktioner som Tradera, men oftast blir ju frakten så pass dyr (i alla fall när det kommer till möbler) att det nästan inte är värt det. Vissa auktionshus har en kommissionsavgift på upp till 20 procent, vilket kan vara bra att känna till om man ska buda. Om man letar efter ett specifikt föremål kan det vara bra att lägga in en bevakning på Blocket och vara snabb med att lyfta luren när det kommer upp en träff. På blocket köpte vi de allra flesta av våra möbler vi har innan vi flyttade in i lägenheten. Ett tips om man har vägarna förbi Odensbacken utanför Örebro längs med väg 52, är att besöka 52:ans loppis. Där fyndade vi i helgen två superfina senapsgula Emmafåtöljer för 150 kronor styck.

Snart kommer en bok ut som du har gjort med Linda och Emma. Hur kommer det sig att ni ville skriva en bok?
Det hela började med att vi sågs en kväll i veckan för ”kreativa möten”. Vi spånade kring allt möjligt mellan himmel och jord som vi skulle kunna hitta på tillsammans. Allt för att få utlopp för vår kreativitet. Mitt i detta kreativa virrvarr föddes en idé om en bok om vintagefester. Vi spånade kring det ett tag och kom fram till att det faktiskt skulle kunna funka. Vi skrev en synopsis och lämnade den till några olika förlag och så vips en dag stod vi där med ett bokkontrakt i handen och fattade precis ingenting. Sedan den dagen har allt gått superfort och snart är materialet klart och boken släpps i mars 2013. Ibland är livet allt bra lustigt. Och jag är evigt tacksam att jag får göra den här boken tillsammans med Emma och Linda, vi är om jag får säga det själv, ett grymt team.
Foto: Emma Sundh
Till sist: vad önskar du dig mest av allt just nu?
Just nu önskar jag att vårt torp var färdigrenoverat så att det gick att tillbringa mer tid där. Säsongen är ju förvisso nästan slut, men att kura upp sig i soffan med raggsockor, en tekopp och en god bok framför kakelugnen medan vinden ven utanför fönstret hade varit guld värt. Som tur är kan jag någorlunda återskapa den känslan vid kakelugnen hemma i stan. Men det är ju ändå inte riktigt samma sak. Efter det önskar jag att vår tvåa blev en fyra så att jag kunde fortsätta mina inredningseskapader. För tillfället råder nämligen principen ”en in, två ut” här hemma!
Det här inlägget postades i Hemma hos. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hemma hos: Louise Lemming

  1. Dr Grane skriver:

    Vilket härligt och spännande hem! Den där lampan på första bilden skulle jag inte ha något emot. Kul och fint med skärmar i olika färger.

  2. Vilket underbart hem (och härlig intervju!)

    ____________________
    Din Vintage-Guide!
    http://chasingvintage.blogg.se

  3. Ping: En av mina favoritbloggare + min Lollo | Emmas Vintage

  4. lina skriver:

    Det är inte så att du vet vart herr & fru Lemming fått tag på sin matta med rosor på? Vintage?

    • vintageprylar skriver:

      Hej Lina! Mattan kommer från en matthandlare på Sveavägen eller om det var Odengatan i Stockholm. Den är vintage, eller semiantik som jag tror att det heter på mattspråk. Det är en moldavisk rosenkelim och de finns lite varstans i alla möjliga storlekar och mönster, men rosorna är det som kännetecknar dem. Kolla matthandlare och nätet. Tror att Mio har haft en kollektion också. Lycka till!

  5. Ping: Två intervjuer. | vintageprylar

  6. Katrin skriver:

    Häftigt hem! Avundjuk.

  7. Ping: Jag behöver er hjälp! |

Kommentera

