Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin

När det är dags att läsa godnattsaga så föredrar jag äldre böcker. Jag gillar böckerna som handlar om tanterna Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin. Vem har inte läst om dessa tre damer som var ogifta och bodde tillsammans?
Tant Grön, som var den manhaftiga, påtade i trädgården. Tant Brun var den husliga och hon stod för matlagningen medan Tant Gredelin satt mest i salongen och broderade. Måste ändå säga att Tant Gredelin var min favorit, dåtidens slacker. Så mycket nostalgi och bilderna av Elsa Beskow är så fina!
Det här inlägget postades i Barnrum, Böcker och tidningar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin

  1. Oh I loved these books when I was a child ! Nostalgic! :)

  2. Letar alltid efter just den när jag är på små loppisar. Solägget är också en enorm favorit. Och Tomtebobarnen såklart.

  3. Mikaela skriver:

    en av mina favoriter från när jag var liten! brukar bläddra i den när jag är hemma hos mina föräldrar :)

  4. Sina skriver:

    Åh! Jeg husker den fra da jeg var liten! :)

  5. idamour skriver:

    Så fine bøger! Jeg læser dem for mine børn og heldigvis elsker de dem også. Fin, fin blog du har :-)

  6. sofia skriver:

    haha dåtidens slacker, helt klart! när jag var barn var jag helt säker på att det var farbror blå som var gud.

Kommentera

