Om att trivas

Att trivas och känna sig trygg i sitt hem är det viktigaste av allt. Jag trivs så bra nu men det fanns en tid då jag inte gjorde det. Då bodde jag i en lägenhet i Stockholm. Mitt första boende. Jag avskydde lägenheten, men samtidigt var jag så glad att jag hade någonstans att bo i en stad där hyresrätter är en bristvara.
Jag hade världens minsta toa, dusch i källaren och mjuka plasttak. En hyresvärd som går in utan att fråga och de fulaste plastgolven du kan tänka dig med tillhörande tapeter i babyblått med måsar på. Jisses. Ingen fläkt över spisen och persienner som trillade ner så fort man tittade på dem. Ja, så bodde jag alldeles för länge. Jag kände mig varken trygg, lugn eller säker i mitt egna hem. Där man ska andas ut efter jobbet och bjuda hem sina vänner och laga goda middagar tillsammans. Men jag skämdes. Ville inte bjuda hem någon. Gick ut på restaurang så fort jag fick tillfälle, flydde ut i promenader och åkte hem till Småland så fort jag fick chansen.
Men allt det där vände när jag flyttade till min lilla tvåa på Midsommarvägen. Med badkar och balkong. Med snedluckor i köket och trägolv. Det var kärlek från första stund. Jag kommer ihåg känslan när jag tog det första badet i badkaret. Aldrig hade ett långt varmt bad känts så lyxigt innan. Och det var då jag visste, att trivas i sitt hem är egentligen viktigare än allt annat. För vart ska jag annars återhämta mig och bli mig själv igen?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Om att trivas

  1. Hemmet är så viktigt! Bor själv precis som jag vill ha det, inrett av mig själv, med möbler och saker som jag själv valt. Här är jag trygg och nöjd.
    Kram på dig!

  2. Elise skriver:

    Vad är påslakanen ifrån?!

  3. Sarah skriver:

    Att känna sig trygg är verkligen väldigt viktigt. Har bott lite ur ett gäng resväskor de senaste 8 månaderna, man märker verkligen hur drygt det blir.

  4. Lindslay skriver:

    Ja, hemmet är verkligen där en ska känna sig trygg och hemma. Vad skönt att du hittat hem :)

  5. Nonia skriver:

    Känner igen detta! Bodde så förut, förvisso rätt fin liten etta, men trångt och en hemsk Hyresvärd. Allt underhåll var under all kritik, man fick fixa själv om det skulle bli något av. Jag bad länge om nytt boende/ny Hyresvärd. Vad händer? Vi får ny Hyresvärd som är TOPPEN! Och i porten bredvid finns en nyrenoverad trea, till mig <3

    Trivs och mår bra!

    • Madeleine skriver:

      fantastiskt ju! älskar sånna historier. bara för att man bor dåligt just då behöver inte det betyda att det ska vara så hela livet. då blir man ju peppad att hitta något ännu bättre.

      och det är så tråkigt när man får en hemsk hyresvärd. man blir ju påverkad vara sig man vill eller inte.

      grattis till den nya trean!

  6. Ja men Gud, jag menar då det! Min sambo förstår inte alls riktigt när jag berättar hur otroligt absolut superviktigt det är att jag trivs hemma – Han har inte samma behov av det. Men jag, om jag inte har en trygg och fin fast punkt så känns hela livet sämre!

    • Madeleine skriver:

      precis så! det är så man inte behöver tänka på allt man saknar och allt man inte gillar hela tiden. man kan bara känna sig lugn och må bra i hemmet.

      en del behöver det och en del bryr sig liksom inte. och vi är likadana vi två, vi mår bra när vi har ett fint hem!

  7. Aw that red sofa is so cute :)

  8. kingemarson skriver:

    Tänkte också fråga om det fantastiska påslakanet, men då kan jag ju kommentera Patti Smith-boken ist. SÅ bra! =)

  9. Sara skriver:

    Oj, jobbigt ställe att bo på! Men som du skrev, svårt att ha råd o hitta nått i huvudtaget här i staden

  10. Vicky skriver:

    gud så härligt att höra. du har det så himla fint nu. <3

  11. Breanne skriver:

    I love the efforts you have put in this, thank you for all the great blog posts.

  12. Mia skriver:

    Åh, vad slående i hjärtat det här var. Har gått och tänkt dessa tankar i några veckors tid nu (fast jag är fast i den där första delen, med otrivsamheten) Men, man skall ju vara glad över att man har tak över huvudet. Tycker att ditt hem verkar hemskt mysigt och inspirerande!

Kommentera

