Fabriken

Fabriken ligger på Ekedalsgatan 16 i Göteborg. Att vi hamnade där var en ren slump. Vi åkte nämligen spårvagn in till stan och helt plötsligt sa Emma: ”Åh, den där butiken har jag alltid velat besöka!” så då bestämde vi oss för att hoppa av.
Och det var tur att vi gjorde det. Att gå in i butiken Fabriken är lite som att kola och hamna i himlen.
Det finns äldre prylar överallt som väcker måste ha-begär.
Ett kryddskåp i porslin har jag alltid önskat mig.
Snygga Britta driver butiken med rött läppstift och två järnhänder.
Emma tittar på en tjusig vintageväska och jag tittar på en gungstol. Jag hittade exakt en likadan gungstol på loppis för ett år sedan. Den kostade då endast 150 kronor men jag köpte den tyvärr inte eftersom det inte finns någon plats i lägeneheten. Klassiskt problem.
     Fin blomma just nu: Monstera.
Det fanns även en barnhörna med leksaker och krittavlor. Allt var givetvis gjort i trä!
I skyltfönstret hittade jag femöringsblomman igen som verkar vara väldigt populärt i Göteborg. Men jag har hört att femöringen är en vandringsblomma som inte går att köpa i affären. Himla synd!
Gamla fotbolls-bilder och underbart porslin.
Alla behöver väl en multiplikationsmaskin?
Tack för titten bästa Fabriken!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fabriken

  1. Lindslay skriver:

    Vilken himla mysig affär, den har jag aldrig sett. Jag tror att jag får ta mig ett besök dit när jag är i Göteborg nästa gång.

  2. malin skriver:

    Den ser helt fantastisk ut! Det är 20 år sedan jag var med Göteborg, men jag skulle kunna tänka mig att åka dit bara för ett besök i Fabriken. Blomman kallas elefantöra här i Jämtland, och jag har haft nostalgibegär på den i några månader, vi hade såna hemma på 80-talet, och jag fick med mig när jag flyttade hemifrån på 90-talet. Som du säger, så är dom hopplösa att hitta i blomaffärer, och dom är inte så vanliga hemma hos folk längre heller. Tyvärr…

  3. lybtar skriver:

    Men hallå¨. Här bor man i GBG och älskar retro och har missat detta! hur fasen är fet möjligt?
    Skönt att jag såg detta så slipper jag vara lyckligt ovetande mera. :)

  4. whitemaskgirl skriver:

    Vilken vacker blomma. Jag har sett att de säljs som skott på tradera ibland, men det är enda stället. Tyvärr.

  5. Helly skriver:

    Hur kan jag ha missat denna, som har bott i Göteborg och Majorna? Galet! Måste dit!
    Fyndade du något tro?

  6. Johanna skriver:

    Åh vilket smultronställe!!

  7. Klas skriver:

    Vilken slump, jag var inne i butiken för två år sedan och fick då ett skott av just DEN elefantblomman i fönstret. Den lever och gror numer i Sthlm.
    Fin butik var det också.

Kommentera

