Tillbaka till skolbänken

2123332

Det finns en anledning till att jag gillar gamla saker. Anledningen stavas nostalgi. Jag gillar minnen, att bli påmind och att komma ihåg saker. Att gamla saker har en historia och har varit med om något innan den kom till mig. Har levt ett liv och fortsätter sin historia i mina händer.
Så när jag väl såg skolbänken på Kupan fick jag en sådan nostalgitripp att det inte var klokt. När jag gick grundskolan satt jag vid exakt en sådan skolbänk. Med trälock där jag satte post it-lappar invändigt och skrev hemliga saker med blyerts. När man lyfter locket så fick man se alla sina böcker som man omsorgsfullt hade klätt in med glatt papper med olika figurer på. Eller så kanske det var mamma som hade gjort det åt mig. Suddgummi blandades med pennor, hemliga lappar och kanske ett äpple. Det kändes gammaldags men det var samtidigt lite mysigt att ha sin egna bänk där man kunde gömma sina saker.
Så ni förstår, hur kan man motstå en skolbänk när den väl står där? Näe någon har suttit vid den och lärt sig multiplikationstabellen och alfabetet. Lärt sig skriva skrivstil och vart Hawaii ligger. Lusläst boken om flora och lärt sig olika blommor utantill. Precis som jag. Och nu ska den få komma hem till oss och fortsätta lektionerna i vår lägenhet. Men samtidigt kan jag inte sluta undra, hur hamnade den på loppisen?
Det här inlägget postades i Fina saker, Loppis. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Tillbaka till skolbänken

  1. amanda skriver:

    Vilken fin skolbänk! De vi fick sitta vid som små var inte alls så fina! Om jag hade haft en sån skolbänk hade jag också släpat hem den! :)

  2. felicia skriver:

    Men vilket fynd! En sån vill man ju ha hemma. Fint Madeleine!

  3. polaroidized skriver:

    Vilket fynd! Ni hade verkligen finare skolbänkar än vad vi hade :)

  4. madelein skriver:

    Jag älskar med gamla saker :-) Hade inte heller kunnat motstå den :-)

  5. Men, vad fin! Wow. Såg faktiskt en ännu äldre skolbänk igår på en en secondhandbutik, en sån där stolen sitter ihop med bänken. Men eftersom vi inte har någon plats för den här lät jag den vara, hur fin den än var :(

  6. Lisa skriver:

    Jättefin skolbänk. Och jättefin text! Jag vill också att mina saker ska berätta historier för mig.. Puss

  7. Lindslay skriver:

    Vilket klipp! Såna fina bänkar hade inte vi i skolan, men jag kommer ihåg känslan av att ha en bänk. Känslan när man inför ett nytt läsår med nya böcker som var inslagna och som man bestämde plats för i bänken. Och när man vuxit i längden mellan årskurserna och fick en större bänk. Jag kommer också ihåg att vi ibland hade avsatt tid på någon lektion där vi städade i bänken.

  8. Men hjälp vilken nostalgitrpp jag fick! Jag hade också en sån bänk och minns hur kul det var att fylla upp den i början av varje termin med nya, fint omslagna böcker (du som är i barnsvängen, gör man forfarande det?). Nu blev jag också sugen på en sån. Tyvärr bor jag i frankrike hade tyvärr en annan model.

  9. Emma skriver:

    De sålde ut gamla skolbänkar när jag gick i mellanstadiet, för så där 15 år sedan, och då fick man köpa en för 25 kr eller något sådant. Vet tyvärr inte vart min tog vägen och min mamma mindes tyvärr inte det heller (antagligen föll den sönder om mitt svaga minne minns lite rätt), men kanske är på så vis med denna. Att någon fick köpa den från en skola och inte förstod charmen i den och gav bort den till loppis. Önskar så att min var kvar…

Kommentera

