För att jag älskar tjejer

Jag älskar verkligen tjejer. Alla dagar i veckan. Alla dagar på året. Det behövs en Internationell kvinnodag, men inte bara en dag utan 365 dagar om året. Jag är feminist för jag tror på jämställdhet. Att kvinnor behöver synas lika mycket som männen gör idag och våga göra saker som de inte har vågat pröva tidigare. Man får självförtroende när man gör saker som man inte vågar. Göra saker som sticker ut från normen. Tjejer måste ta för sig mer och våga sticka ut! Om vi inte gör det så blir vi osynliga. Jag har hört att i skolan vågar inte tjejerna överrösta killarna i klassen, för om en tjej pratar lite högre än normalt och säger vad de tycker i tid och otid, ja då anses man som stökig.
Men hur har det blivit så? För att ingen har gjort det tidigare! Men om det hände oftare så blir lärarna mer vana vid det och då har det blivit en normal sak som alla måste acceptera. Enkel matematik som vi ständigt måste tänka på. När vi alla får samma lön för samma jobb, får prata lika mycket oavsett kön och behöver inte vara rädda när vi går hem från krogen, det är då det börjar röra sig framåt. Tills dess ska vi kämpa åt rätt håll, med samma mål, tillsammans!
När detta inlägget publiceras så kommer jag att vara på en frukostföreläsning med Underbara Clara och Annakarin Nyberg. De kommer att föreläsa om Digital marknadsföring och entreprenörskap. Det kallar jag för en bra start på Internationella kvinnodagen. Vad ska ni göra idag?
Translation: Today is the International Women’s Day. I am a true feminist. Let’s make som difference, not only today but everyday!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till För att jag älskar tjejer

  1. Håller med! Idag är en sorglig dag för min del för jag ska på begravning. Min vän, fd chef och mentor ska begravas. Livet är tomt utan denna starka kvinna!

  2. whitemaskgirl skriver:

    Jag håller helt med dig. Det är viktigt att kvinnor kämpar tillsammans, för allas våra rättigheter.

    • Peter skriver:

      Vore det inte bättre att kvinnor och män gör det ihop
      istället för att feminister skall skapa mer manshat?

      • muminmamman84 skriver:

        Jag håller med dig Peter. Jag är väldigt kluven vad gäller ”kvinnofrågor”. Självklart ska kvinnor och män vara jämlika, men ibland tycker jag att feminister skapar en större klyfta mellan könen genom sina extrema handlingar och åsikter än att föra oss närmre varandra. Det bästa vore ju om alla bara accepterade det faktum att könen faktiskt är jämlika och agerade därefter, utan att promota varken det ena eller det andra. Internationella kvinnodagen i all ära, men var är dagen som hyllar alla fantastiska män, för det finns ju faktiskt en hel del :)

  3. muminmamman84 skriver:

    Jag gillar din blogg massor och följer den så gott jag kan då den ofta skänker ytterligare en färgklick i den annars i nuläget lätt grå vardagen. Dock måste jag komma med en liten invändning angående vad du skrev i detta inlägg om att kvinnliga elever ofta anses som stökiga om de försöker överrösta de manliga eleverna. Jag är själv gymnasielärare och undervisar många olika klasser inom flera program och jag håller absolut inte med om detta. Generellt kan sägas att killar hörs mest i ett klassrum (även om detta är en sanning med modifikation), men att påstå att de tjejer som ”försöker överrösta” dem uppfattas som (mer) stökiga tycker jag är direkt osanning. Självklart finns fall då det kan upplevas så, beroende på HUR dessa tjejer beter sig i situationen och hur seriösa de är i sin framtoning (vilket även gäller för de killar som ofta hörs mest). Tvärtemot det faktum att de killar som hörs och syns mest sällan tillhör de mer seriösa eleverna, är de tjejer som faktiskt tar mod till sig att överrösta dessa killar oftast mycket ambitiösa tjejer som kommer med seriösa kommentarer/frågor, vilket medför att jag och mina kollegor upplever dessa elever som inget annat än studiemotiverade och intresserade. Med andra ord är det mycket sällan dessa ”överröstande tjejer” upplevs stökiga, snarare starka, ambitiösa och intresserade. Tjejer som är ”stökiga” hörs faktiskt ganska sällan i ett klassrum, då de tar sig en helt annan uttrycksform än de stökiga killarna. Stökiga killar hörs, stökiga tjejer sitter tätt ihop och tisslar och tasslar, oftast med sina mobiler…
    Tack än en gång för en mycket trevlig blogg :)

Kommentera

