Om att bli vegetarian

6
Idag har jag på mig min rosklänning för nu ska vi minsann åka till Öland och äta påskbord! Vi ska besöka Halltorps Gästgiveri för första gången och jag har hört att det ska vara så mysigt där. Alltså påskbord är ju snäppet bättre än julbord, visst? Bort med julskinkan och mer av äggen och godiset. Det jag gillar liksom.
Förresten. Jag funderar på att bli vegetarian på heltid nu. Jag var vegetarian när jag gick på gymnasiet men sedan började jag äta kött igen och sedan har det blivit så. Men nu vill jag bli vegetarian igen. Först och främst för djurens skull. Att man kan faktiskt överleva utan att äta kött. Det tar liksom emot att äta djur. Varje gång. Och sedan tror jag på riktigt att man mår bättre av att äta grönt. Magen fungerar bättre och kroppen mår bra, bara jag får i mig alla viktiga ämnen. Så det får bli mitt nya löfte antar jag, att börja äta vegetarisk på riktigt.
Och då undrar jag: har ni några bra vegetariska recept? Jag kan göra världens bästa lasagne med morötter, det är min paradrätt! Det receptet ska ni får någon gång. Men om ni sitter på något bra vegetarisk recept så får ni gärna dela med er! Nåväl, det var lite tankar såhär under påskledigheten.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Om att bli vegetarian

  1. Sarah skriver:

    Jag kan tipsa dig om kokboken ”River Cottage Veg Everyday”, riktigt bra!

    Och vi har likadana klänningar btw :) Så vårig och fin.

    /Sarah

  2. Ina den Fina skriver:

    Jag äter så gott som aldrig kött, men jag vill inte kalla mig vegetarian eftersom jag avskyr att det ska användas titlar hit och dit. och dessutom vill jag kunna äta en korv om jag så vill och även en köttbit, även om detta händer ytterst sällan. Så tänker jag :) Glad påsk! kram från Ystad

  3. Ida! skriver:

    http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/11/quinoapuckar-med-zucchini-och-parmesan.html
    Dessa med ugnade rotsaker och yoghurtsås. F.ö. en väldigt bra matblogg med massa härliga recept.

    Lycka till med vegitarianandet!

  4. Lisa skriver:

    Åh! Hurra för detta, vad glad jag blir! Mitt bästa tips är att inte behöva krångla till det. Quorn och sånt är ju utmärkt för att kunna göra exakt samma recept som annars, typ spagetti och köttfärssås, korvstroganoff osv. Bara det att man byter ut köttet. Annars tycker jag den här, linssoppa med saffran: http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=356 Puss och hurra igen!

  5. Madeline skriver:

    Tips på bra vegetarisk matblogg: Matrepubliken.se. Kanon! Alltid väldigt goda recept.

  6. Vicky skriver:

    har inget recept sådär direkt på rak arm, men måste bara säga HURRA! blir så himla varm och glad i hjärtat när jag hör att folk vill komma över till the green team. välkommen (tillbaka)! <3

  7. Diana skriver:

    Har samma tankar som du, men känns svårt om man inte är singel utan barn och bara behöver tänka på att laga mat till sig själv, hur tänker du kring det?

  8. Nina skriver:

    Om jag får säga vad jag tycker, så tycker jag att det är viktigt att minska på köttsonsumptionen av flera olika skäl -och de gånger man äter kött, välj noggrant! Här i Kalmar har vi ju exempelvis Wirbladhs gårdsbutik. Djur har det inte dåligt i Sverige, och jordbruket behöver djuren! Öppna landskap och naturlig gödsel är bara två exempel.

  9. Kajsa skriver:

    Heja, heja! Bli vegetarian och minska lidandet för djuren. Finns kanonrecept på nätet. Kolla även inte djurens rätts hemsida, där finns tips att hitta!

  10. A. skriver:

    ja! följ vegetarisk veckomatsedel på facebook så behöver du knappt tänka. de lägger upp receptförslag för alla veckans dagar med tillhörande inköpslista. https://www.facebook.com/vegetariskveckomatsedel

    (de har även en vanlig hemsida: http://vegomatsedel.se)

  11. hannah. skriver:

    jag är demi-vegetarean (äter fisk) sedan några månader tillbaka och kan starkt rekomendera bloggarna: http://www.greenkitchenstories.com och http://wholefamilyfare.blogspot.de.

    sedan har jag ju min egen pinterest där jag ständigt fyller på men supergoda vegetariska recept i mappen ätbart. här: http://pinterest.com/hannahingelsten/atbart/ om du vill kika!

    och den här tomatsoppan som jag brukar laga är så himla, himla god!! http://coffeeworld.blogg.se/2012/august/om-torsdag-basta-soppan-och-halsont.html#comment

    tusen kramar, underbart med ännu en vegetarean!

  12. betterpink skriver:

    Åh! På sommaren är grillat bäst. Quornfile med marinad. Ca 2 msk flytande honung, 1 msk olja, ½ msk soja. Pensla på under tiden du grillar. Rätt gött!

  13. betterpink skriver:

    Åh! Grillat på sommaren är ju bäst! Quornfile med marinad. 2 msk flytande honung, 1 msk olja, ½ msk soja. Pensla på under tiden du grillar. Rätt gött!!

  14. Nina skriver:

    Heja heja! De här biffarna är typ underbara! Verkligen mitt bästa vego-tips. Älskas dessutom av alla mina köttätande kompisar också…

    http://denvassastekniven.se/?p=4810

  15. Alexandra skriver:

    Jag ar ocksa vegetarian och maste bara tipsa om en italiensk ”parmigiana di melanzane”. Stekta (eller grillade) aggplante skivor med tomatsas och parmesanost som man gratinerar i ugnen (lagg aven i lite mozzarella sa blir den dundergod), har ar en video pa receptet: http://www.youtube.com/watch?v=iZGF5JrTvug

  16. Älskar att göra tacos (fredagsmysklyscha jag vet…) med rivna morötter eller röda linser istället för köttfärs. Eller halloumiburgare (http://harnite.blogg.se/2013/march/den-godaste-hamburgaren.html). Annars är jag också i behov av lite nya mattips, ska nog kolla in länkarna du fått :)

  17. Emma skriver:

    Hepp vännen! Tack för i helgen. Låter som en bra grej det här tycker jag. Om inte annat för miljön! Det finns en himla bra veganblogg med finfin mat, bröd och bakverk. En kan ju göra en vegetarisk variant av recepten. Kolla om du vill! Lussekatterna blir galet goda, tex
    –> http://veganmage.se/

  18. Förresten kan jag tipsa om denna också, typ den godaste soppan med morötter, kokosmjölk och röda linser: http://www.kungmarkatta.se/default.asp?id=178

  19. S skriver:

    Heja! Förutom för sin egen kropp & samvete så är det bästa insatsen för miljön! Finfin snabbmat = tina ett paket bladspenat, blanda med en burk ekologisk crème fraiche, 1/2 tärning grönsaksbuljong, ett par pressade vitlöksklyftor, låt koka ihop. Blanda i strimlad basilika och soltorkade tomater på slutet, ät med pasta. Hurra-gott! Boktips annars är ”Vegetariskt, Mat från trädgårdscaféet Slottsträdgården Ulriksdal”

  20. Fröken H skriver:

    Jag äter väldigt mycket vegetariskt och på min egen blogg under kategorin Fröken H lagar samlar jag mina favorit recept. Även om alla inte är vegetariska är de flesta enkla att göra dem till det då det går att byta ut en ingridiens eller två, ta en titt vett ja: http://modemanifest.blogspot.se/search/label/Fröken%20H%20lagar

  21. Felicia skriver:

    Heja för vegetarian! Jag har flera bra soppor på lager. Ska se om jag kan rota fram.

  22. hurra för att du ska bli veg igen! superbra!
    nu är jag ju vegan, men det klagar väl du inte över, men mitt bästaste bästa recept är jordnötssoppa. lade upp recept på det för två år sedan på bloggen och du hittar det här: http://sisterdisco.blogg.se/2011/march/peanut-soup.html
    du kan ju även kolla runt i min ”Mat & sånt”-kategori om du vill. annars är vegania.net min absolut bästa vän!

  23. Elise skriver:

    Nina Åkestam la precis upp en määängd tips på vegobloggar! Kika in på hennes blogg om du inte redan gjort det :)
    Annars är min paradrätt alla sorters svamppaj. Tröttnar aldrig. Särskilt inte på kantarellpaj… gudars.

Kommentera

