Rabarberpaj med vaniljgrädde

100Åh, ljuva rabarbertider! Det finns inget godare än en nygjord rabarberpaj som har precis kommit ut från ugnen. Jag fick med mig ett knippe rabarberstjälkar när vi hälsade på hos mina föräldrar förra helgen. De allra första späda stjälkarna är ju de godaste stjälkarna. Så en söndag bestämde vi oss helt enkelt för att göra en smulpaj med rabarber.
100Då skalar du (alltså drar av det yttersta röda lagret på stjälkarna) och skär 4-6 stjälkar rabarber i 2 cm bitar. Det behöver inte nödvändigtvis vara lika stökigt som när vi gör det. Lägg rabarbern i en ugnsfast form och strö över 2 msk potatismjöl och 1 dl strösocker.
100Låt rabarbern stå ett litet tag medan du blandar ihop 3 dl vetemjöl, 1 dl havregryn och 1 dl strösocker. Sedan hyvlar du i 150 gr rumsvarmt smör och nyper ihop till en smulig deg. Fördela smuldegen över rabarbern och grädda pajen på 225 grader i ca 20 minuter.
40Serveras med en klick grädde med vaniljsocker i. Eller glass då. Eller både och. Gott!
44
Det här inlägget postades i Bakverk och sött och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Rabarberpaj med vaniljgrädde

  1. Ronette skriver:

    Åh det är verkligen det godaste som finns!

  2. Linda skriver:

    Åh det som är så gott! Vi har rabarber i vår trädgård så jag får nog be mamma plocka dem och göra en paj snart!
    Och hur söt är inte den översta bilden!! Så himla gulligt!!! :D

  3. Polaroidized skriver:

    Hmmm, noterar att jag ska ut i trädgården då jag kommer hem. Rabarberpaj är bäst :)

  4. Annelie skriver:

    Översta bilden – gudars så härlig. Mitt i prick.

  5. Anna María skriver:

    Rabarberpaj är det bästa på sommaren!

  6. Anna Ileby skriver:

    Åhhh bilden på din dotter såååå himla fin! Ser ut som nått ur Majas Alfabet! Toppen!

Kommentera

