Pappersblomman

Det är många som har frågat mig om hur man gör pappersblommor. Du behöver silkespapper, en sax och metalltråd eller sytråd.
För att göra en blomma så behöver du fyra till fem silkespapper. Vik på hälften och börja vecka pappret till en solfjäder.
Färdigveckat.
Vik solfjädern på hälften.
I mitten är det nu ett veck och där fäster du med tråd. Spara gärna en lång tråd om du tänker hänga den i taket.
Nu till kanterna.
Ta fram saxen och klipp runda hörn på ändarna.
Veckla ut solfjädern till en fjäril.
Och nu börjar det roliga! Dra ut varje papper försiktigt.
När du är färdig med det kan du puffa till blomman så den blir jämn och fin.
Nu har du en alldeles egen pappersblomma!
Häng upp blomman i taket, låt katten leka med den eller använd som en servett till middagen. Flott!
Detta inlägg publicerades i Pyssel och dekorationer. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Pappersblomman

  1. Amanda skriver:

    Vilket fint pyssel! Den rutiga var verkligen jättefin!

  2. LisaMarie skriver:

    Åh vilken bra instruktion! Har funderat på att göra såna där men nu ska jag definitivt prova någon dag! Tack! :D

  3. Angeliqa skriver:

    Så fint pyssel! Ska nog försöka mig på det här någon dag.

  4. Dorothea skriver:

    Jättefina! Vad tror du om att använda nylon/fiskelina = genomskinligt ?

  5. Marcela skriver:

    Jeg har selv laget en for mange måneder siden og det henger på vinduet mitt. Jeg tror jeg skal lage mer papirblomster snart for de er bare så fine! Ha en fin dag :)

  6. Himla piffigt och snyggt.

  7. Elin skriver:

    Måste införskaffa papper och hänga upp i mitt rum!
    Skulle piffa upp rummet så otroligt då jag redan har en liten på min kalender. Mysigt, fint och fluffigt ^^,

    Kramar <3

  8. Julia skriver:

    tack<3 åh vad fint!

  9. evelina skriver:

    Oj så sött pyssel! Passar ju till barnrummen också. Den idén ska jag låna och överraska extradottern med =D

  10. Frida skriver:

    Så tjusigt!! Så det var dessa ni skulle hem o pyssla med vid nyår. Förstår att Tuva gillar att leka sönder dom :).

    • Madeleine skriver:

      haha ja det var det vi skulle göra! hon har ju rivit sönder ett ex antal pappersblommor men det är ju bara roligt :) jag är så sugen på att beställa de där berså-vantarna du tipsade om. vad tror du om det?

      • Frida skriver:

        Det tycker jag absolut att du ska göra!! Men jag tror att hon har ändrat lite på mönstret. De är bara gröna o vita nu, det svarta är borta. Men de är ju fina ändå!!

  11. Sofia Ekström skriver:

    Men åh!

    Jag var en av dem som frågade, o vet du? Jag lärde mig vika så på nyår, fast då kallade vi det rosor.

    Ibland är det inte lätt att lägga ihop ett och ett.

    Kram

    • Madeleine skriver:

      fantastiskt! vi gjorde också flera stycken på nyår. och kär boll har många namn, att kalla dem rosor passar utmärkt tycker jag! låter väldigt fint. kram

  12. Isacs Mamma skriver:

    Oj du perfekt i min lilla pojkes rum:) tack

  13. Rebecca skriver:

    Fint hörru! och gulligt att jag fick vara med på ett hörn :) Kram till dig!

  14. Pingback: Jag har kärat ner mig |

  15. Mariana skriver:

    Jag blandade rött silkespapper varannan rosa silkespapper, det blev en väldigt fin effekt

Lämna en kommentar