Hemma hos: Julia Langwagen

Det var när jag skaffade Instagram som jag upptäckte Julias hem, där hon lägger upp fantastiskt inspirerande bilder som känns så poetiska. Man får följa med till hennes hem i Karlskrona, där hon bor med sina tre söta döttrar och där väggarna blommar. På vardagarna, när hon inte har sommarlov, jobbar hon som Montessorilärare. Annars får man följa med när hon bakar bullar, gör de bästa loppisfynden och lever sin vardag med olika bestyr. Allt är så fint, så skört att man nästan kan ta på det. Ett av de finaste hemmen jag har sett. Ibland skriver hon fina ord och lägger upp vackra bilder på sin blogg och jag rekommenderar att lägga till henne på instagram om ni inte redan har gjort det. Håller alla mina tummar att ett förlag också upptäcker henne och gör en fotobok av hennes bilder. Jag har ställt några frågor till Julia om loppis och inredning och bett henne att visa sina favoritbilder. Och här kommer det, trevlig titt!

Vart kommer alla dina fina prylar och möbler ifrån?
Mina möbler kommer från olika loppisar här runtomkring. Det runda bordet och stolarna har jag fått av min mormor. Mina sju myranstolar köpte jag 1995 på Bona folkhögskola i Östergötland. Jag betalade 10 kr styck! Mitt bästa fynd! På blocket har jag också köpt några möbler. Där är bra att regelbundet kolla om man söker något speciellt. Mitt porslin kommer från olika loppisar samt min mormor Ingrid och hennes syster Signhild. Kopparna Adam av Stig Lindberg fick jag av mormor redan 1996. Då var de inte så poppis som de är nu! Min dyraste loppispryl är min bumling som hänger i köket. Den kostade 1000 kr.

Ditt hem är magiskt! Vart hämtar du din inspiration ifrån när du inreder?
Tack! Jag får inspiration av mina barn, naturen och av mina besök hos äldre människor. Faktum är att jag har samma inredningsstil nu som jag hade när jag var 16 år och flyttade hemifrån. Då bodde jag i en liten 1:a och samlade snabbt på mig diverse loppisfynd. Att gå på loppis ger ju också en massa inspiration tycker jag. Allt som är fint i mina ögon hamnar i mitt hem. En salig blandning blir det. 

Du är ganska mycket på loppis. Har du några bra tips på vad man ska tänka när man är ute och fyndar?
Jag har köpt halva mitt bohag på sommarloppisar som ploppar upp lite var stans. Det är bra om man vet lite innan vad man är ute efter. Jag kollar alltid lampor och porslin först. Det är också bra att gå på ställen där de inte har så stor koll på vad det är för saker. På sådana loppisar kan man verkligen fynda! I större städer är det nästan omöjligt att göra riktiga fynd. Åk i stället ut på landet och leta efter gamla lador och hus med loppisar.

Någon bra loppisar du kan tipsa om?

Röda korsets kupan, Erikshjälpen, pingstkyrkan och Brunnsparkens loppis i Ronneby är kanon! Idrottsföreningar som ordnar loppis brukar också vara väldigt bra.

Har du någon inredningsfilosofi?
Jag köper nästan aldrig saker som kostar över 500 kr. Det har liksom blivit min grej att lyckas inreda med väldigt lite pengar. Jag tycker om när saker och ting har en historia. En själ. För mig är det inte bara saker och möbler. De ger mig energi och glädje att orka med vardagen faktiskt. Jag har väldigt svårt för att vistas i miljöer som inte tilltalar mig estetiskt. Jag mår dåligt av det. För mig är min inredning och hem estetisk glädje. Jag tycker också att det är sunt att återanvända saker. Konsumtionen idag är ju helt tokig.

Tycker dina döttrar att det är lika kul med hem och inredning?
Mina flickor uppskattar det jag gör. De tycker också om att omge sig av fina saker. Vi gör ofta utflykter till loppisar och alla bruka hitta något som kan komma till användning. Loppis= glädje i vårt hem!

När kommer det en fotobok med dina fina bilder?
Ja, när? Jag tycker väldigt mycket om att fotografera. Som ensam fattig liten mamma har jag inte haft möjlighet att skaffa mig en riktigt bra kamera utan fotar istället det mesta med min mobil. Överallt ser jag bilder som jag bara måste fota. Det ger mig också energi! Jag är ganska lättroad. Allt vackert hamnar i mitt hjärta. Det är bra när man har sina dåliga och sorgliga dagar. Då kan man plocka fram allt fint. Jag önskar att jag hade pengar till att ge ut en bok med mina bilder och kanske lite ord. Någon gång kanske jag lyckas!

Och till sist av allt: Tre saker som du önskar dig just nu?
Jag önskar att min mamma blev frisk, att mina barns hjärtan är fyllda med lycka och en vänlig hand att hålla.
Translation: Say hello to Julia Langwagen! Julia have the most beautiful home with flea market finds och flowers on the wall. If you like what you see; add Julia on instagram!
Detta inlägg publicerades i Hemma hos. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hemma hos: Julia Langwagen

  1. krupnikov skriver:

    Ja! Hon har verkligen en vacker blogg! Brukar kika in där titt som tätt :)

  2. Emelie skriver:

    Fint inlägg! Jätterolig idé med Hemma hos sådär!
    :)
    (Tack för din fina blogg!)

  3. Clara skriver:

    Ditt hem är så FINT, Ia! Massor av känsla och kärlek bor där.
    <3

  4. Karoliiiiiiina skriver:

    Thanks for the blog recommendation! Her blog is so beautiful and full of inspirational pictures :—)!

  5. whitemaskgirl skriver:

    Vilket härligt hem. Jag älskade väggen med de stickade grytlapparna.

  6. Pingback: Jag behöver er hjälp! |

Lämna en kommentar