Hallonglass med maräng

Japp, jag har snöat in mig på maräng. För det är förbaskat gott! När vi får besök och jag ska göra en bra och snabb efterrätt brukar jag göra hallonglass med maräng, den ser ju rätt pampig ut, smakar mums och slår alla pinnglassar och strutar i hela världen! Jag har skrivit om glassen tidigare i bloggen men den tål att skrivas om igen. Egentligen kommer receptet från ett Halv åtta hos mig-program men jag har gjort den så många gånger nu att jag har receptet i huvudet. Och här kommer det!
Glassen 250 g frysta hallon, 2 dl crème fraiche, 1 dl florsocker, 2 tsk vaniljsocker, 2 st äggulor
Maräng 4 st äggvitor, 1 dl socker
Till garnering mynta eller citronmeliss, florsocker
1. Mixa bär, crème fraiche, vaniljsocker, äggulor och florsocker till glasskonsistens.
2. Fördela blandningen i höga glas och ställ i frysen.
3. Sätt ugnen på grillvärme, 250-275 grader.
4. Vispa äggvitorna och tillsätt sockret lite i taget.
5. Vispa till en hård marängsmet.
6. Toppa med marängsmet på den frysta glassen och sätt in glasen i den heta ugnen med ugnsluckan öppen.
7. Gratinera ett par minuter tills marängen fått lite färg.
8. Garnera med mynta eller citronmeliss och pudra med lite florsocker. Bon appétit!
Translation: This is my lovely raspberry ice cream with meringue. You just mix 250 g frozen raspberries, 2 dl/cups créme fraiche, 2 teaspoons vanilla sugar, 1 dl/cup icing sugar and two yolks. Pour the ice cream into four glasses and put them in the freezer. Whip the egg whites with 1 dl sugar. Top the ice cream with the meringue. Lightly brown in a 250-270-degree oven.
Det här inlägget postades i Bakverk och sött. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Hallonglass med maräng

  1. Emelie skriver:

    Det ser sjukt gott ut! Nu har jag faktiskt en ugn i lägenheten jag bor i nu, så jag ska allt ta och prova det där någon dag!

  2. ”Det där ser gott ut” säger Hedda när vi morgonläser din blogg. Jättefina bilder!

  3. lena skriver:

    varifrån kommer glasen? så fina!

  4. agnes skriver:

    måste testas!

  5. krupnikov skriver:

    Mums! Detta måste göras till helgen :)

  6. Sarah skriver:

    Det var ju en sjukt fin efterrätt, och det låter helt fantastiskt. Måste provas.

  7. Johanna skriver:

    Ser jätte gott ut!

  8. lillage skriver:

    åh men åh! säkert supergott men så VACKERT det såg ut! :)

  9. felicia skriver:

    Vilken keeper! Vilket fint tillfälle ska jag spara den här till måntro?

  10. Marta skriver:

    Looks so delicious! I definitely have to try it :)

  11. Karoliiiina skriver:

    This sounds so delicious….

  12. Helly skriver:

    Men tjena så smarrigt det där såg ut! Maräng är gott. Hallonglass är gott. Bra kombo. Eller kanske bästa kombon!

  13. Sarah Andersson skriver:

    Oj oj oj så gott det där lät, måste testas SNAAAART!

  14. Beatrix skriver:

    ser ju smått fantastiskt ut! nästa gång det vankas efterrätt får det allt bli den här. tack för tips. :)

  15. Jeanette skriver:

    Herregud det ser ju olagligt gott ut. Jag måste testa denna kombination!

  16. ru skriver:

    det är så himla roligt att du tycker att jag är snygg och jag tycker att du är snygg. för det var en vän som sa att vi var lika. känns som att vi kanske egentligen älskar varandras utseende haha. jag tycker som sagt inte att jag är särskilt snygg alls och att vi inte är lika osv men det var roligt i alla fall , ville dela med mig om detta samt berätta att detta är min nya

  17. Ping: Halloweenkalas! |

Kommentera

